Vedle angličtiny je francouzština jediným jazykem, kterým se mluví na pěti kontinentech a rovněž druhým oficiálním pracovním jazykem evropských institucí.
Francouzské mezinárodní diplomy DELF (Diplôme d'Études en Langue Française - Osvědčení o základní znalosti francouzského jazyka) a DALF (Diplôme Approfondi de Langue Française - Osvědčení o hlubší znalosti francouzského jazyka) uděluje francouzské ministerstvo školství prostřednictvím celostátní komise DELF / DALF.
Úroveň | Zkouška |
---|---|
A1 | DELF A1 (Diplôme d'Études en Langue Française) |
A2 | DELF A2 (Diplôme d'Études en Langue Française) |
B1 | DELF B1 (Diplôme d'Études en Langue Française) |
B2 | DELF B2 (Diplôme d'Études en Langue Française) |
C1 | DALF C1 (Diplôme Approfondi de Langue Française) |
C2 | DALF C2 (Diplôme Approfondi de Langue Française) |
Pro hodnocení všech zkoušek DELF / DALF platí následující tabulka:
Dovednost | Počet bodů |
---|---|
Porozumění mluvenému projevu | 25 |
Porozumění psanému textu | 25 |
Písemný projev | 25 |
Ústní projev | 25 |
Kandidát je schopen jednoduché komunikace, dokáže jednak odpovídat na jednoduché otázky týkající se jeho osoby, místa, kde žije, lidí, které zná, a věcí, jež vlastní, jednak takové otázky klást.
Umí se vyjádřit k záležitostem, které se ho týkají, mluví sice v jednoduchých větách, ale neopakuje stereotypně stále stejné naučené fráze či obraty.
Jde o úroveň "schopen přežít", o základní společenské dovednosti (běžné zdvořilostní výrazy, navázání kontaktu, reakce na něj; odpověď na pozvání, dotazy na povolání, trávení volného času.), dále o cestování, kulturní vyžití, o každodenní dovednosti (slušně se domluvit v obchodě, na poště nebo v bance; informovat se na zájezd; používat hromadnou dopravu; požádat o základní informace, zeptat se na cestu, vysvětlit cestu, koupit lístky; umět pojmenovat předměty denní potřeby, požádat o ně).
Schopnost pokračovat v rozmluvě, dosáhnout svého v rozličných situacích, např. sledovat hlavní body diskuse, která se mě týká, vyjádřit názor, zeptat se na názor či mínění v neformálním přátelském rozhovoru.
Obratně zvládat každodenní problémy, např. poradit si v nepředvídané situaci v dopravním prostředku; zvládnout hlavní potíže spojené s organizováním cesty; reklamovat; ujímat se slova v rozhovoru nebo při poradě, požádat o vysvětlení či upřesnění myšlenky.
Plynně argumentuje: obhájí názor, dokáže rozvést stanovisko, vytyčit klady i zápory, logicky argumentovat, vyjednávat, ustupovat, zvažovat hypotetické situace.
Hladce zvládá společenskou komunikaci: v běžné mluvené francouzštině rozumí i podrobnostem, a to i v hlučném prostředí; přizpůsobuje se změnám stylu i tónu, k nimž obvykle v konverzaci dochází.
Jazyk vnímá na vyšší úrovni: dokáže opravit své chyby, které vedly k nedorozumění, a vědomě kontroluje svůj projev tak, aby se jich nedopouštěl.
Komunikuje bezproblémově a spontánně: na této úrovni plynně komunikuje, má rozsáhlou slovní zásobu, případné mezery umí snadno skrýt pomocí jiných obratů, ve svém rejstříku dokáže vybrat vhodné výrazy, jimiž upoutá pozornost, zatímco přemýšlí; vyjadřuje se srozumitelně a s logickou návazností, bez potíží zvládá logickou stavbu a členění promluvy s příslušnými spojovacími výrazy.